برای افراد مبتلا به دیابت، کنترل غذا و توجه به آنچه می خورند بسیار مهم است و این امر می تواند با شروع مشکلات معده پیچیده تر شود.

مشکلات معده معمولاً در افراد دیابتی که مدت طولانی تری به این عارضه مبتلا بوده اند، شایع تر است که عمدتاً ناشی از نوروپاتی است که بر اعصاب خاصی در دستگاه گوارش تأثیر می گذارد.از همه مهمتر عصب واگ است که بسیاری از عملکردهای معده را کنترل می کند.

آسیب به اعصاب می تواند در نتیجه هایپرگلایسمی طولانی مدت اتفاق بیفتد. بنابراین، افرادی که مدت طولانی تری به این بیماری مبتلا بوده اند، به احتمال زیاد، بیشتر در معرض آسیب به اعصاب آسیب هستند.

سوزش سر دل و دیابت

اصطلاح "سوزش سر دل" که گاهی به آن درد یا سوزش قلب یا heart burn می گویند، اصطلاحی بسیار گمراه کننده است، زیرا هیچ ارتباطی با قلب ندارد. این یک مشکل گوارشی است که در تماس اسید معده با مری رخ می دهد. مری لوله ای است که غذا پس از قورت دادن از طریق آن پایین می رود و به معده می رسد.

گاهی اوقات افراد دیابتی در نتیجه آسیب به اعصابی که اسفنکتر تحتانی مری یا دریچه ورودی معده را کنترل می کنند، دچار سوزش سر دل می شوند.این بدان معناست که بعد از غذا، به خصوص در حالت دراز کشیدن، اسفنکتر تحتانی مری به اندازه کافی سفت نمی شود و می تواند مقداری از محتویات اسیدی معده را به مری بازگرداند که می تواند سبب سوزش و احساس تحریک یا درد شود.

گاستروپارزی ناشی از تخریب عصب واگ است که در آن معده در تخلیه ی غذا و هل دادن غذا به سمت روده ناتوان می شود. اگر چنین مشکلی رخ دهد، معده برای مدت طولانی‌تری پر می ماند و فرصت‌ بیشتری برای سوزش سر دل ایجاد می شود.

برای درمان علائم سوزش سر دل، می توانید داروهای آنتی اسید را از داروخانه ها خریداری کنید. با این حال، همیشه بسته‌بندی و دستورالعمل‌ دارو را بررسی کنید و مطمئن شوید که داروی آنتی اسیدی که خریداری کرده اید با داروهای ضد دیابتی که مصرف می کنید، تداخل بدی نداشته باشد.

عفونت های باکتریایی و احتباس معده دیابتی

وقتی بدن فقط می‌تواند غذا را با سرعت آهسته از معده تخلیه کند، باکتری‌ها زمان بیشتری برای رشد و پخش شدن روی غذای بلعیده شده می یابند و گاهی اوقات دفاع طبیعی بدن مانند اسید معده برای مقابله با آنها کافی نبوده و در نتیجه عفونت باکتریایی ایجاد می شود. علاوه بر این، سیستم ایمنی افراد مبتلا به دیابت می تواند ضعیف تر از افراد غیرمبتلا باشد و بنابراین توانایی کمتری در مبارزه با عفونت ها دارند.

همچنین باکتری ها از گلوکز تغذیه می کنند و بنابراین مقادیر زیاد گلوکز موجود در بدن و جریان خون افراد دیابتی باعث گسترش سریع باکتری ها می شود.

علائم عفونت باکتریایی معده می تواند ناراحت کننده، دردناک و شرم آور باشد، مانند حالت تهوع، استفراغ، نفخ،آروغ زدن و خروج گازو دل پیچه .

اگر فکر می‌کنید که ممکن است عفونت باکتریایی در معده داشته باشید، به‌ویژه اگر قبلاً تشخیص گاستروپارزی برای شما داده شده است، باید با پزشک عمومی یا تیم مراقبت‌های بهداشتی دیابت خود مشورت کنید.آنها احتمالا آنتی بیوتیک هایی را برای کمک به مبارزه با عفونت تجویز می کنند.

گاستروپارزی و bezoars

بزوآرها(bezoars) اشیایی مانند سنگ هستند که از مواد غیرقابل هضم در معده یا گاهی اوقات در روده تشکیل می شوند، به‌ویژه زمانی که بیمار مبتلا به گاستروپارزی است.

سه نوع بزوآر وجود دارد:

·        فیتوبزوارها که نوع اصلی بزوآرها هستند. فیتوبزوآرها از قسمت های غیر قابل هضم غذا مانند سلولز تشکیل می شوند.

·        تریکوبزوارها، یک نوع نادر هستند که از موادی شبیه مو ساخته شده و می توانند بزرگ شوند و از معده تا روده به شکل طنابی گسترش یابند.

·        فارماکوبزوآرها - بزوآرهایی که ممکن است به دلیل داروهایی که به درستی در معده حل نشده اند و به هم چسبیده اند، ایجاد شده و یک توده جامد را تشکیل دهند.

بزوآرها گاهی اوقات می توانند به طور طبیعی هضم و دفع شوند یا می توان آنها را با داروها حل کرد. در برخی موارد، به ویژه در مورد تریکوبزوآرها، جراحی برای برداشتن آنها ضروری است.

علائم بزوآرها عبارتند از:حالت تهوع، استفراغ،نداشتن اشتها، احساس سیری بعد از صرف مقدار کمی غذا.

بزوارهاهمچنین می توانند عوارض متعددی مانند خونریزی روده، زخم معده و حتی مرگ بافت را در برخی موارد شدید ایجاد کنند.

بزوآرها و دیابت

دیابت می تواند به دلیل نوروپاتی و احتباس معده باعث ایجاد بزوآرها شود. اگر معده نتواند مواد غذایی را به روده منتقل کند، شانس بیشتری برای چسبیدن مواد به هم و تشکیل یک بزوآر وجود دارد.

پیشگیری از مشکلات معده دیابتی

بهترین راه برای جلوگیری از همه این مسائل این است که دیابت خود را به خوبی کنترل کنید، به این معنی که سطح قند خون را در محدوده ی امن نگه دارید. همه این مسائل به دلیل نوروپاتی، که خود ناشی از هایپرگلیسمی است، بیشتر می شود.

تمام تلاش خود را بکنید تا تمام جنبه های مراقبت از دیابت، از جمله آزمایش قند خون، درمان با انسولین و رژیم غذایی را رعایت کنید، اما مراقب فرسودگی احساسی و روحی خود از کنترل دیابت باشید، زیرا افراد مبتلا به دیابت گاهی به دلیل تراکم و پیچیدگی مراقبت از خود و کنترل بیماریشان احساس ناامیدی، خستگی و فرسودگی می کنند، در صورت مشاهده ی این علایم روحی با پزشک یا تیم مراقبتی خود مشورت کنید.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/diabetes-complications/gastric-problems-and-diabetes.html